Vapaaehtoistoiminta

Oletko kiinnostunut vapaaehtoistoiminnasta? Yhdistyksemme haluaa saada mukaan uusia, aktiivisia ihmisiä kehittämään toimintaa ja toteuttamaan sitä. Tavoitteenamme on, että kaikki kuntalaiset tuntevat yhdistyksen toimintamuodot ja kokevat, että niihin on helppo osallistua. Vapaaehtoisena toimimisesta ei saa korvausta vaan vapaaehtoisuus lähtee itsestä ja halusta tukea Siuntiolaisia lapsia, nuoria ja lapsiperheitä. Kaikenikäiset vapaaehtoiset ovat tervetulleita toimintaamme.

Perhekahvilan ohjaaja

Perhekahvila kokoontuu keskimäärin kerran viikossa ja ohjaajana toimii vapaaehtoinen. Ohjaajan tehtäviin kuuluu mm. perhekahvilan tilojen avaaminen ja sulkeminen, tarjottavien esillelaitto ja tärkeimpänä kävijöiden vastaanottaminen. Varsinkin uudet tulijat on hyvä toivottaa lämpimästi tervetulleiksi ja esitellä perhekahvilan toimintaa heille. Jokainen huolehtii oman lapsensa sotkuista ja tiskeistä sekä yhdessä laitetaan leluja ym. paikoilleen.

Perhekahvilassa ei välttämättä ole erityistä ohjelmaa, vaan voidaan vaihtaa kuulumisia kahvin ja teen merkeissä. Ohjelma perustuu osallistujien toiveisiin ja ohjaajan kiinnostuksen kohteisiin ja osaamiseen. Voit ohjata laulu-, loru-, ja maalaushetkiä tai vetää keskustelua. Perhekahvilassa voi myös järjestää esimerkiksi askartelua, vauvahierontaa, erilaisia vaate- tai tuote esittelyitä. Vain mielikuvitus on rajana.

MLL järjestää välillä myös vapaaehtoisia koulutuksia uusille perhekahvilaohjaajille sekä Zoom tapaamisia, joissa voi vaihtaa kuulumisia muiden Uudenmaan alueen perhekahvilaohjaajien kanssa. Yhdistyksemme perhekahvilavastaava informoi ohjaajia näistä koulutuksista ja tapaamisista.

Yhdistyksen hallituksen jäsen

Yhdistyksemme hallitus koostuu vapaaehtoisista ja uusia jäseniä kaivataan joka vuosi lisää. Hallituksen jäsenen tulee olla täyttänyt 15 vuotta ja olla yhdistyksemme jäsen tai liittyä jäseneksi. Hallituksessa on erilaisia vastuutehtäviä mm. puheenjohtaja, sihteeri, rahastonhoitaja, keräysvastaava, jäsenvastaava jne. Vapaaehtoisia tarvitaan, että yhdistys voi toimia ja mitä useampi on mukana, sitä vähemmän yhdellä ihmisellä on tehtävää. Silti jokainen määrittelee itse, kuinka paljon haluaa antaa aikaansa yhdistyksen hyväksi. Toinen voi osallistua kokouksiin pari kertaa vuodessa, toinen satunnaisesti tapahtumien järjestämiseen ja kolmas kaikkeen mitä keksitään.  Vastuutehtävän voi myös jakaa toisen kanssa tai voi olla täysin ilman vastuutehtävää.

Vieraileva tähti

Yhdistyksemme järjestää erilaisia retkiä, tapahtumia ja tempauksia, joihin tarvitaan vapaaehtoisia erilaisiin tehtäviin. Tapahtumien ja muiden järjestämisessä pienelläkin panoksella on iso merkitys kokonaisuuden kannalta. Vapaaehtoisena voi mm. pitää temmellystunteja, perhekahvilaa, järjestää vaunutreffejä, askarteluhetkiä, käsityökerhoa, tulla lukemaan lapsille, vetää koripallokerhoa, grillata tapahtumassa makkaraa, auttaa koristeluissa, tehdä kasvomaalauksia, vetää leikkihetkeä, jakaa mainoksia, vetää jonkin retken.. Mikä juuri sinua kiinnostaa? Yhdistyksessämme on kaikenikäisiä vapaaehtoisia ja jokaiselle löytyy varmasti mieluisaa tehtävää. Voit osallistua säännöllisesti tai silloin tällöin tunnin verran. Juuri kuinka sinusta parhaimmalta tuntuu.

Laita sähköpostia siuntion.yhdistys (at) mll.fi Kerro kuka olet ja millaiset tehtävät sinua kiinnostavat.